• e-TOLL
  • Podstawy prawne
Strona główna

Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej dla pojazdów ciężkich od 1 stycznia 2025 r.

10 grudnia 2024

#aktualności

9 grudnia 2024 r. w Monitorze Polskim zostało opublikowane obwieszczenie Ministra Infrastruktury z 4 grudnia 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłaty elektronicznej na rok 2025 (Monitor Polski 2024 r. poz. 1037). Zgodnie z nim zmianie ulegają stawki opłaty elektronicznej za przejazd drogami płatnymi dla pojazdów ciężkich tj. pojazdów samochodowych, zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów. Nowe stawki będą obowiązywały od 1 stycznia 2025 roku.

Wartość zabezpieczenia dla konta rozliczeniowego z odroczonym terminem płatności

Pamiętaj, że wzrost stawek opłaty elektronicznej wpłynie na konieczność zwiększenia kwoty Twojego zabezpieczenia dla konta rozliczeniowego z odroczonym terminem płatności. 
W sytuacji, w której naliczone opłaty za przejazd drogami płatnymi osiągną poziom 99% ustanowionego zabezpieczenia, dalsze wnoszenie opłat w trybie z odroczoną płatnością zostanie zablokowane, a Twoje konto przekształci się w konto przedpłacone z saldem 0 PLN1. Chcąc rozliczać się za pośrednictwem płatności okresowej z zabezpieczeniem, zweryfikuj kwotę swojego zabezpieczenia2 za pomocą kalkulatora wysokości zabezpieczenia na rok 2025.

Wysokość stawek opłaty elektronicznej za przejazd 1 km dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków oraz klasy GP i G lub ich odcinków obowiązujących od 1.01.2025 r.:

Tabela ze stawkami opłaty elektronicznej za przejazd 1 km na 2025 r. z podziałem na kategorię pojazdu i klasę emisji spalin

* Zgodnie z przepisami dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy (Dz. Urz. UE L 187 z 20.07.1999, str. 42, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 7, t. 4, str. 372, z późn. zm.), rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) (Dz. Urz. UE L 171 z 29.06.2007, str. 1, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącego homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającego dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 1, z późn. zm.).

** Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).


Podstawy prawne

1. § 8 pkt 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 15 grudnia 2022 r. w sprawie opłat elektronicznych pobieranych w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS oraz przekazywania kar grzywny

2. § 4 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 15 grudnia 2022 r. w sprawie opłat elektronicznych pobieranych w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS oraz przekazywania kar grzywny


Ministerstwo FinansówKrajowa Administracja Skarbowa

Infolinia e-TOLL

+48 22 24 337 77

Infolinia - wezwanie do opłaty dodatkowej (pojazdy lekkie)

+48 22 46 05 999

Formularz zgłoszeniowy

Treści zamieszczone w serwisie udostępniamy bezpłatnie. Korzystanie z treści opublikowanych w serwisie etoll.gov.pl, niezależnie od celu i sposobu korzystania, nie wymaga zgody Ministerstwa Finansów. Treści znaczone w serwisie jako treści będące przedmiotem praw autorskich, o ile nie jest to stwierdzone inaczej, są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska.