Stawka opłaty elektronicznej zależy od klasy drogi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub łącznej dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów (np. pojazd z przyczepą) oraz klasy emisji spalin.
Dostępny na stronie klasyfikator pojazdów pozwala na wyliczenie stawki opłaty elektronicznej za pomocą prostego konfiguratora parametrów pojazdu.
Zapoznaj się z aktualną wysokością stawek:
opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, obowiązująca od 1 stycznia 2024 r. Zapoznaj się.
opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną obowiązująca od 1 stycznia 2024 r. Zapoznaj się.
Metody rozliczania
Po zarejestrowaniu w systemie e-TOLL możesz rozliczać się korzystając z:
konta przedpłaconego lub
konta z odroczonym terminem płatności (płatność okresowa z zabezpieczeniem).
Konto przedpłacone
Metody płatności
Konto rozliczeniowe doładujesz logując się do Internetowego Konta Klienta (IKK) lub w aplikacji mobilnej e-TOLL PL za pomocą:
karty płatniczej,
karty flotowej,
płatności mobilnej – BLIK, PayByLink.
Konto możesz również doładować:
gotówką w Miejscach Obsługi Klienta (MOK),
przelewem bankowym.
Ważne
W przypadku przelewu bankowego przypisywanie środków pieniężnych na koncie rozliczeniowym następuje w terminie 3 dni roboczych od ich wpływu na wskazany w nocie obciążeniowej rachunek bankowy.
Opłaty elektroniczne są naliczane automatycznie za przejazd pojazdu odcinkiem drogi płatnej i pomniejszają stan środków dostępnych na koncie rozliczeniowym użytkownika.
Dla konta przedpłaconego wystawiany jest dokument, informujący o wysokości naliczonej opłaty elektronicznej w okresie rozliczeniowym (pełny miesiąc kalendarzowy), w formie noty obciążeniowej dla konta w trybie przedpłaty. Nota wystawiana jest w terminie do 7 dni roboczych po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
Nie opłacaj not obciążeniowych dla konta w trybie przedpłaty, które są wystawiane dla kont rozliczeniowych w trybie przedpłaty.
Korzystanie z sieci dróg płatnych a środki finansowe na koncie rozliczeniowym
Przed rozpoczęciem korzystania z dróg krajowych płatnych lub ich odcinków należy doładować konto w wysokości pozwalającej na opłacenie planowanego przejazdu w całości. Minimalna wartość doładowania to 20 zł.
Zwrot niewykorzystanych środków finansowych
Aby otrzymać zwrot niewykorzystanych środków finansowych pozostałych na koncie rozliczeniowym, należy złożyć pisemny wniosek z dyspozycją o taki zwrot w:
Internetowym Koncie Klienta (IKK) – najszybciej i najwygodniej,
Miejscu Obsługi Klienta (MOK).
Środki finansowe zwracane są w taki sam sposób, w jaki zostały wniesione. Przykładowo dla karty płatniczej, zwrot środków finansowych następuje na tą samą kartę płatniczą, którą była dokonywana płatność. Przy wpłacie przelewem - na wskazany we wniosku numer rachunku bankowego.
W przypadku braku możliwości zwrotu niewykorzystanych środków finansowych tą samą metodą płatności, zwrot środków nastąpi na rachunek bankowy wskazany we wniosku z dyspozycją użytkownika, bądź osoby upoważnionej.
Konto z odroczonym terminem płatności
Metody płatności
Dla konta w trybie z odroczonym terminem płatności (płatności okresowej z zabezpieczeniem) wystawiany jest dokument, informujący o wysokości naliczonej opłaty elektronicznej w okresie rozliczeniowym (pełny miesiąc kalendarzowy), w formie noty obciążeniowej.
Nota wystawiana jest w terminie do 7 dni roboczych po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
Miejsce Obsługi Klienta (MOK) za pomocą: karty płatniczej, karty flotowej, gotówki,
przelew bankowy.
Ważne
Opłać notę obciążeniową w terminie 14 dni od daty jej wystawienia na wskazany w nocie numer rachunku bankowego.
W przypadku przelewu bankowego przypisywanie środków pieniężnych na koncie rozliczeniowym następuje w terminie 3 dni roboczych od ich wpływu na wskazany w nocie obciążeniowej rachunek bankowy.
Dokonana wpłata z tytułu bieżącej noty obciążeniowej w pierwszej kolejności zostanie rozliczona na poczet najwcześniej powstałej zaległości.
Podczas rejestracji w rejestrze uiszczających opłatę elektroniczną otrzymasz numer rachunku bankowego powiązanego z kontem rozliczeniowym, który będzie również wskazany w nocie obciążeniowej.
Wymagane zabezpieczenie płatności
Jak należy wnieść zabezpieczenie płatności
Każdy pojazd zarejestrowany w systemie e-TOLL jest przypisany do danego konta rozliczeniowego. W zakresie jednego konta rozliczeniowego możesz mieć podpiętych wiele pojazdów. Natomiast w zakresie jednego zestawu kont rozliczeniowych możesz posiadać wiele kont rozliczeniowych. Jeśli posiadasz zestaw kont rozliczeniowych w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem, powinieneś wnieść zabezpieczenie w jednej z poniższych form:
pieniężnej,
gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej,
poręczenia udzielonego przez podmiot trzeci.
Dla zestawu kont w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem wnosisz tylko jedno zabezpieczenie, które stanowi zabezpieczenie dla wszystkich kont rozliczeniowych wchodzących w skład danego zestawu kont.
Zabezpieczenie płatności w formie pieniężnej
Płatność za zabezpieczenie pieniężne możesz wnieść:
W formie przelewu bankowego na wskazany podczas rejestracji w e-TOLL numer rachunku bankowego, dedykowany do wpłaty zabezpieczenia pieniężnego
w przypadku rejestracji online, numer rachunku będzie dostępny w Internetowym Koncie Klienta (IKK),
w przypadku rejestracji w Miejscu Obsługi Klienta (MOK) numer rachunku zostanie podany przez pracownika MOK.
Przy użyciu karty płatniczej (z wyłączeniem karty flotowej) oraz płatności mobilnych BLIK i PayByLink.
Ważne
Zabezpieczenie w formie pieniężnej wnoszone jest bezterminowo.
Pierwsza gwarancja bankowa/ ubezpieczeniowa/ poręcznie powinny być wystawione na okres nie krótszy niż 1 rok.
Gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa
Gwarancja może być wystawiona w języku polskim lub innym języku, wraz z dołączonym tłumaczeniem przysięgłym tego dokumentu.
Gwarancje możesz złożyć na dwa sposoby:
wersja papierowa - oryginał gwarancji należy przesłać na adres:
Ministerstwo Finansów – Krajowa Administracja Skarbowa Wydział Obsługi Rozliczeń i Płatności Departament Poboru Opłat Drogowych ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa
forma elektroniczna - podpisaną gwarancję podpisem kwalifikowanym przez gwaranta należy przesłać (preferowane za pośrednictwem gwaranta) na adres e-mail: gwarancje@etoll.gov.pl
Ważne
Do chwili zatwierdzenia dokumentu gwarancji, możesz wnosić opłatę elektroniczną w trybie przedpłaty. Jednak najpierw załóż konto rozliczeniowe w trybie przedpłaty i zarejestruj na nim pojazdy.
Po dostarczeniu oryginału dokumentu gwarancji (w wersji papierowej lub elektronicznej) o zatwierdzeniu bądź odrzuceniu złożonego dokumentu zostaniesz powiadomiony wybranym przez siebie podczas rejestracji kanałem komunikacji.
Poręczenie podmiotu trzeciego
Zabezpieczenie płatności może zostać wniesione w formie poręczenia udzielonego przez podmiot trzeci, którego zdolność do spłaty zobowiązań w roku kalendarzowym, w którym przypada data udzielenia poręczenia, została oceniona na poziomie:
co najmniej BBB+ albo Baa1 przyznawanym przez agencje ratingowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2c ust. 3 ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1613) albo
odpowiadającym co najmniej poziomowi BBB+ albo Baa1 przyznawanym przez agencje ratingowe o międzynarodowej renomie.
Okres obowiązywania zabezpieczenia płatności
Na 60 dni przed terminem wygaśnięcia ważności dokumentu zabezpieczenia poinformujemy o konieczności przedstawienia odnowionego dokumentu.
Przez cały okres korzystania z konta w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem jesteś zobowiązany do monitorowania ważności gwarancji oraz kwoty określonej w zabezpieczeniu ustanowionym dla zestawu kont rozliczeniowych oraz utrzymywania i uzupełniania zabezpieczenia.
Odnowiony dokument zabezpieczenia płatności musi zostać złożony nie później niż 30 dni przed upływem ważności obowiązującego dokumentu.
Ważne
Jeśli przed upływem 30 dni przed terminem wygaśnięcia gwarancji lub poręczenia, użytkownik nie dostarczy oryginału odnowionego dokumentu zabezpieczenia, system zakończy wnoszenie opłaty elektronicznej w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem. Automatycznie zostanie utworzone konto rozliczeniowe do wnoszenia opłaty elektronicznej w trybie przedpłaty, z saldem w wysokości 0 zł.
Liczba kont rozliczeniowych utworzonych do wnoszenia opłaty elektronicznej w trybie przedpłaty będzie odpowiadała liczbie kont rozliczeniowych, dla których zostało zakończone wnoszenie opłaty w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem.
W takim przypadku będziesz zobowiązany do przestrzegania i stosowania zasad, obowiązujących użytkowników posiadających konta w trybie przedpłaty.
Zakończenie wnoszenia opłaty elektronicznej w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem może nastąpić również, gdy:
upłynie termin wskazany w monicie o nieterminowej płatności,
wysokość należności z tytułu opłaty elektronicznej lub naliczonych odsetek osiągnie 99% wysokości wniesionego zabezpieczenia,
użytkownik złoży wniosek o zakończenie wnoszenia opłaty elektronicznej w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem w terminie 30 dni roboczych.