13 października 2023
#polecane
Kontrola prawidłowości wniesienia opłaty za przejazd autostradą realizowana jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym.
Do wniesienia opłaty za przejazd autostradą zobowiązany jest właściciel pojazdu, posiadacz pojazdu lub użytkownik pojazdu, a za jej niewniesienie pobiera się opłatę dodatkową w wysokości 500 zł.
Za nieopłacony przejazd autostradą autem w leasingu odpowiada leasingodawca wpisany do CEPiK, a nie leasingobiorca, który dopuścił się naruszenia.
Przedsiębiorcy prowadzący wypożyczalnię samochodów osobowych, aby uniknąć dodatkowych kosztów za brak opłaty za przejazd płatnymi odcinkami, generowanych przez swoich klientów, mogą zarejestrować się w systemie e-TOLL i wyposażyć każdy z pojazdów w urządzenie do przekazywania danych geolokalizacyjnych (OBU lub ZSL). Sprawdź, jak zarejestrować się w e-TOLL.
Do kontroli prawidłowości wnoszenia opłaty za przejazd autostradą, w tym kontroli urządzeń mobilnych, urządzeń pokładowych lub zewnętrznych systemów lokalizacyjnych wykorzystujących technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych, są uprawnieni
Za brak opłaty za przejazd autostradą, w tym za kontynuację przejazdu autostradą lub jej odcinkiem po upływie daty i godziny końca okresu ważności wskazanych na bilecie autostradowym, od wnoszącego opłatę pobierana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł. Wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej wystawia Szef Krajowej Administracji Skarbowej. W przypadku wniesienia opłaty dodatkowej w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania do jej wniesienia, jest ona pomniejszana o 100 zł od wskazanej w wezwaniu.
Od wnoszącego opłatę pobiera się jedną opłatę dodatkową, niezależnie od liczby dokonanych przejazdów autostradą lub jej odcinkiem, tym samym pojazdem, w trakcie jednej doby rozumianej jako okres od godziny 0:00 do godziny 24:00 w danym dniu.
W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli przeprowadzanej, że wnoszący opłatę:
osoba przeprowadzająca kontrolę pobiera kaucję w wysokości opłaty dodatkowej za każdy z tych przejazdów.
Opłata dodatkowa nie jest pobierana, jeżeli na kierującego pojazdem została nałożona kara grzywny w drodze mandatu karnego za przejazd autostradą płatną lub jej odcinkiem bez ważnego biletu autostradowego lub bez prawidłowo funkcjonującego urządzenia pokładowego, aplikacji mobilnej e-TOLL PL lub zewnętrznego systemu lokalizacyjnego zapewniających przekazywanie danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL.
Sprawdź wykaz rachunków bankowych właściwych urzędów skarbowych do wnoszenia opłaty dodatkowej. Zapoznaj się.
Zobacz jak wygląda Wezwanie do opłaty dodatkowej. Zapoznaj się.
Wnoszący opłatę ma prawo do wniesienia sprzeciwu do Szefa KAS w przypadku nałożenia opłaty dodatkowej. Wniesienie sprzeciwu nie zwalnia z obowiązku wniesienia opłaty dodatkowej.
Postępowanie w sprawie złożonego sprzeciwu jest prowadzone w oparciu o przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego, które regulują tryb i sposób procedowania sprawy.
Najczęściej popełniane błędy przy składaniu sprzeciwu i w toku postępowania:
Najczęściej występujące braki formalne w składanych sprzeciwach (powodujące wydłużenie prowadzonego postępowania) są związane z niezamieszczeniem w ich treści:
W przypadku wnoszenia sprzeciwu przez osobę niebędącą adresatem wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej, brakiem formalnym jest również niezałączenie do sprzeciwu pełnomocnictwa, jednoznacznie wskazującego na zgodę do reprezentowania strony w postępowaniu.
Nieuzupełnienie powyższych braków formalnych mogą skutkować pozostawieniem sprzeciwu bez rozpoznania.
Sprawdź odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej. Zapoznaj się.