W celu poprawnej rejestracji i założenia konta na środowisku testowym PUESC należy wykonać poniższe kroki:
https://test.puesc.gov.pl/ - tutaj tworzysz swoje konto osobiste, aby uzyskać login (adres e-mail) i hasło,
Zaloguj się e-mailem i hasłem z punktu 1-go,
Uruchom formularz ZSL_100 https://test.puesc.gov.pl/web/guest/uslugi/przewoz-towarow-objety-monitorowaniem/zsl-100Tutaj tworzysz konto Operatora OBU/ZSL. Wypełnij wszystkie niezbędne dane i kliknij "Prześlij" - otrzymasz formularz ZSL_101, który zawiera dalsze dane do logowania,
Uruchom formularz ZSL_105 https://test.puesc.gov.pl/web/guest/uslugi/przewoz-towarow-objety-monitorowaniem/sent-105 - zaloguj się danymi z ZSL_101. Tutaj wysyłasz CSR, dodajesz adresy IP. Po zakończeniu procesu będziesz na swoim koncie mógł dodawać usługi i urządzenia.
W przypadku zapomnienia hasła do logowania się do swojej usługi na PUESC Operator może skorzystać z dwóch możliwych opcji:
Hasło jest wysyłane na e-mail podany w formularzu podczas zakładania usługi ZSL/OBU na koncie PUESC,
Po zalogowaniu się do swojego konta na PUESC Operator powinien otworzyć zakładkę "Mój pulpit", następnie "Dokumenty" i po rozwinięciu pola "Filtry" wskazać z rozwijalnej listy w polu "Data wysyłki/odbioru" odpowiedni zakres dat, po czym odszukać formularz ZSL_101, w którym jest zapisane hasło do logowania do usługi.
Aby dodać urządzenie OBU/ZSL należy wykonać następujące czynności:
Zaloguj się na swoje konto na środowisku testowym.
Przejdź do zakładki „Moje usługi”.
W tabeli „Lista usług operatora OBU/ZSL” wybierz przycisk w polu „Akcja” (pole po prawej stronie tabeli oznaczone na czerwono).

Dodaj urządzenie do listy.
Działanie środowiska testowego jest analogiczne do procesów realizowanych na środowisku produkcyjnym. W systemie e-TOLL wszystkie dane lokalizacyjne przesłane do środowiska testowego są weryfikowane. W odniesieniu do aktualnego stanu rejestracji zwracany jest odpowiedni komunikat. W przypadku pojawienia się danych lokalizacyjnych z niezarejestrowanych urządzeń OBU/ZSL w środowisku testowym PUESC przetwarzanie danych zostaje zakończone na etapie negatywnej weryfikacji.
MF KAS nie udostępnia testowego środowiska CRM/IKK podmiotom zewnętrznym. Skonfigurowanie środowiska testowego w celu przetestowania informacji o komunikatach zwrotnych, wynikający z powiązania z testowym kontem e-TOLL, wymaga wcześniejszego uzgodnienia z MF KAS. Z uwagi na manulany proces rejestracji liczba takich rejestracji jest ograniczona.
Przygotowanie CSR (ang. Certificate Signing Request) zostało dokładnie omówione w rozdziale 14 na str. 42 Instrukcji podłączania ZSL do SENT-GEO z dnia 9.12.2022 dostępnej na puesc.gov.pl
Informacje dotyczące potwierdzenia swojej tożsamości, zakładania konta z rozszerzonym zakresem uprawnień oraz powiązania reprezentanta z firmą podczas procesu rejestracji na PUESC dostepne są na stronie https://puesc.gov.pl/uslugi/strefa-klienta-kas
Numer biznesowy lokalizatora to unikalny numer nadawany automatycznie w trakcie procesu rejestracji urządzenia OBU/ZSL w systemie e-TOLL. Numer jest przeznaczony dla użytkownika do posługiwania się nim w procesie rejestracji urządzenia pokładowego w CRM. Przypisany numer biznesowy urządzenia do danego pojazdu powinien być w systemie CRM w statusie "aktywny", co umożliwia uiszczenie opłaty w trakcie przejazdu odcinkiem płatnym.
Operator OBU/ZSL wysyłając dane lokalizacyjne do systemu e-TOLL otrzymuje zwrotnie informację o statusie przesłanej paczki danych. Szczegóły dotyczące komunikacji zwrotnej opisano w dokumentacji technicznej w pkt 3.8 - 3.10 "Wymogi techniczne i zasady przekazywania danych geolokalizacyjnych niezbędnych do poboru opłaty elektronicznej dla Operatorów OBU i ZSL".
Po zalogowaniu się do swojego konta na platformie PUESC – po kliknięciu w menu "Mój pulpit" należy wybrać zakładkę "Moje sprawy i dokumenty" oraz wskazać właściwy formularz w panelu "Dokumenty".
Tak. W celu wgenerowania listy wszystkich zarejestrowanych urządzeń OBU/ZSL należy wypełnić plik ZSL_122.xml i wysłać go jako załącznik ze swojego adresu mailowego (jeśli jest powiązany z firmą) na adres: puesc@mf.gov.pl
Przykładowy XML;
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<p:ZSL_122 xmlns:p="http://www.mf.gov.pl/SENT/2020/07/21/ZSL_122.xsd" xmlns:tp="http://www.mf.gov.pl/SENT/2020/07/21/ZTypes.xsd" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="http://www.mf.gov.pl/SENT/2020/07/21/ZSL_122.xsd ZSL_122.xsd ">
<p:OBEOperatorIdentityType>NIP</p:OBEOperatorIdentityType>
<p:OBEOperatorIdentityNumber>tu podać numer NIP</p:OBEOperatorIdentityNumber>
<p:OBEDevicesSearchAttributes>
<tp:OBEServiceNumber>ZSL-ABCD-4</tp:OBEServiceNumber>
</p:OBEDevicesSearchAttributes>
<p:OBEDevicesLimitValues>
<tp:TotalCount>5000</tp:TotalCount>
</p:OBEDevicesLimitValues>
<p:OBEDevicesSortAttributes>
<tp:SortAttributeName> ZSL-ABCD-4</tp:SortAttributeName>
<tp:SortOrder>ASC</tp:SortOrder>
</p:OBEDevicesSortAttributes>
<p:ResponseEmail>ppppp.kkkkkkkkk@mail.pl</p:ResponseEmail>
<p:OBEOperatorPassword>podać tu hasło jedynie w przypadku serwera testowego (na produkcji tę linię wykasować)</p:OBEOperatorPassword>
</p:ZSL_122>
Zgodnie z wymaganiami technicznymi „Pojedyncza tabela JSON może zawierać od jednego do 10.000 obiektów JSON”.
Przykładowo, jeżeli operator OBU/ZSL posiada 120 danych lokalizacyjnych dla np. 10 urządzeń, to paczka powinna być wysyłana co 1 minutę z zebraną w tym czasie ilością komunikatów (120 komunikatów na 1 minutę) - w tym przyadku, operator nie powinien czakać, aż uzbiera się 10.000 komunikatów.
Jeśli natomiast w danej chwili porusza się 1.000 urządzeń - czyli operator co minutę zarejestruje 12.000 zdarzeń do wysłania - wówczas, w takim przyadku, operator powinien utworzyć dwie paczki (1. paczka powinna zawierać 10.000 obiektów JSON, a 2. paczka 2.000 obiektów) i wysłać je równolegle do systemu e-TOLL.
Co istotne, poza ilością zdarzeń system e-TOLL zoptymalizowany jest również w zakresie wielkości paczek. Jeśli przykładowo operator nie zbiera i nie dodaje do komunikatu lokalizacyjnego danych określonych jako opcjonalne (np. lac, mcc, mnc), to wielkość takiej paczki zawierająca 10.000 komunikatów będzie mniejsza niż wielkość paczki z 10.000 komunikatów wzbogaconych o dane opcjonalne.
Przy przesyłaniu danych opcjonalnych może się okazać, że konieczne będzie utworzenie mniejszych paczek niż po 10.000 komunikatów.
W celu naliczenia użytkownikom opłaty za zrealizowane w trakcie awarii systemu operatorskiego przejazdy Operator OBU/ZSL jest zobligowany przesłać dane lokalizacyjne do systemu e-TOLL po usunięciu awarii swojego systemu.
Wszystkie dane lokalizacyjne przesyłane do systemu e-TOLL są weryfikowane. W przypadku pojawienia się danych spoza obszaru Polski dane takie są odrzucane przez system e-TOLL. Reguły odrzucania danych spoza obszaru Polski opisano w dokumentacji technicznej w pkt 3.4, tabela 3.
Operator OBU/ZSL planujący automatyzację procesu dodawania i usuwania urządzeń pokladowych w swoim serwisie powinien korzystać ze specyfikacji technicznych usług.
Dokumentacja znajduje się na stronie https://puesc.gov.pl/uslugi/uslugi-sieciowe-informacje-i-specyfikacje
System SENT (System SENT)
kanał komunikacyjny SEAP (Kanał komunikacyjny SEAP)

Wymagania techniczne niezbędne w procesie poprawnej integracji z systemem e-TOLL są opisane w dokumentacji "Wymogi techniczne i zasady przekazywania danych geolokalizacyjnych niezbędnych do poboru opłaty elektronicznej dla Operatorów OBU i ZSL"
Zgodnie z "Wymogami technicznymi..." poprawnym mianem dla parametru "gpsSpeed" są [m/s].
Interwał przesyłania danych lokalizacyjnych jest identyczny dla wszystkich wysyłanych lokalizacji i wynosi 5 sekund. W przypadku zakończenia podróży (długotrwały postój) z urządzenia powinien zostać wysłany parametr informujący o zakończeniu podróży "endjourney" lub wyłączeniu urządzenia "turnoff".
W odpowiedzi na przesłane dane lokalizacyjne dla operatora OBU/ZSL posiadającego skonfigurowaną komunikację zwrotną system e-TOLL wysyła dwa typy komunikatów. Rozróżniane są komunikaty typu ERROR (błąd) oraz WARN (ostrzeżenie):
ERROR description
11 fixTimeEpoch is from future
13 fixTimeEpoch is from past (greather than 10 days)
21 mapper validation incorrect zsl frame: [lista błędów dla pól wymaganych]
61 mapper_history validation incorrect zsl frame: [lista błędów dla pól wymaganych]
81 unregistered device
WARN description
11 incorrect zsl frame: wrong format fixTimeEpoch
12 data packet size exceeded 2MB
21 mapper validation incorrect zsl frame: [lista błędów dla pól niewymaganych]
43 The difference between the epochs in the path is different from 5 seconds.
61 mapper_history validation incorrect zsl frame: [lista błędów dla pól niewymaganych]
Uwaga:
W zakresie pola "objectExample" nie jest ono zwracane dla błędów typu ERROR, natomiast dla błędów typu WARN w szczególnych przypadkach pole to może być zwrócone.
Lista błędów i ostrzeżeń znajduje się w dokumentacji dla operatorów OBU/ZSL w punkcie 3.8. Aby móc odbierać informacje o błędach operator OBU/ZSL powinien mieć skonfigurowaną komunikację zwrotną z systewmem e-TOLL.
Dane historyczne przesłane przez Operatora dla urządzeń OBE nie przypisanych do pojazdu lub niepoprawnie zarejestrowanych w IKK są odrzucane przez system e-TOLL. W przypadku skonfigurowanej komunikacji zwrotnej operator otrzymuje w odpowiedzi na przesłane dane lokalizacyjne informację zwrotną w postaci komunikatu o błędach lub ostrzeżeniach, zgodnie z dokumentacją techniczną "Wymogi techniczne i zasady przekazywania danych geolokalizacyjnych...".
Operator OBU/ZSL powinien przechowywać dane lokalizacyjne do czasu ich skutecznego przekazania do systemu e-TOLL lub w terminie do 10 dni od momentu zarejestrowania lokalizacji przez urządzenie. Po przesłaniu danych lokalizacyjnych do systemu e-TOLL operator OBU/ZSL może, na podstawie umowy z użytkownikiem, przechowywać dane w ustalonym z nim czasie.
System e-TOLL działa zgodnie z przyjętymi i ustalonymi wymaganiami. CRM nie weryfikuje wykorzystania numeru biznesowego urządzenia przez innego klienta w procesie rejestracji i aktywacji. Po aktywacji urządzenia przez drugiego użytkownika, poprzedniemu jest ono dezaktywowane i jednocześnie użytkownik ten otrzymuje wiadomość mailową z taką informacją. Urządzenie OBU/ZSL może być przypisane do wielu pojazdów i kont rozliczeniowych, ale aktywne może być tylko na jednym, dla którego będą realizowane naliczenia za przejazdy.
W przypadku skonfigurowanej komunikacji zwrotnej dla użytkowników posiadających OBU biznesowe przypisane do konta rozliczeniowego typu "prepiad" w odpowiedzi na przesyłane dane lokalizacyjne powodujące zmiany salda jest wysyłana informacja o stanie salda konta rozliczeniowego. Nie ma wystawionego API dla operatorów OBU/ZSL.
Wszystkie dane lokalizacyjne przesyłane do systemu e-TOLL są weryfikowane. W przypadku pojawienia się danych z urządzeń niezarejestrowanych w systemie e-TOLL ich przetwarzanie zostaje zakończone na etapie negatywnej weryfikacji.
Posiadając konto na platformie PUESC operator OBU/ZSL ma możliwość aktywowania dwóch usług: e-TOLL oraz SENT. W celu świadczenia usługi SENT konieczne jest odpowiednie skonfigurowanie się z systemem SENT-GEO. Podczas procesu konfiguracji operator OBU/ZSL zwrotnie otrzyma endpoint, na który należy przesyłać dane SENT. Dokumentacja w tym zakresie dostępna jest na stronie https://puesc.gov.pl/uslugi/uslugi-sieciowe-informacje-i-specyfikacje/system-sent. Należy zwrócić uwagę na różnice w zakresie parametrów danych przekazywanych do systemu e-TOLL i systemu SENT-GEO.
W przypadku stwierdzenia przerwy w nadawaniu sygnału pozycjonowania satelitarnego lub transmisji danych trwającej dłużej niż 15 minut, kierujący pojazdem samochodowym jest zobowiązany do niezwłocznego zatrzymania się na najbliższym parkingu samochodowym lub w najbliższej zatoce postojowej albo opuszcza niezwłocznie drogę płatną.
Po skutecznym nawiązaniu połączenia urządzenia OBU/ZSL z siecią GSM przesłane do systemu e-TOLL w czasie nie dłuższym niż 10 dni od momentu ich pobrania dane lokalizacyjne zostaną uzupełnione po stronie e-TOLL. W takiej sytuacji na użytkownika nie zostanie nałożona kara administracyjna. W przypadku niedosłania w wymaganym terminie danych lokalizacyjnych należy liczyć się z wszczęciem przez GITD postępowania karno-administracyjnego.
MF KAS nie jest właściwy w sprawach nakładania kar za nieuiszczenie opłaty za przejazd. Jeśli użytkownik otrzymał powiadomienie o wszczętym postępowaniu, powinien się kontaktować bezpośrednio z organem, który wszczął postępowanie i wyjaśnić problem oraz przedstawić dowody potwierdzające uiszczenie opłaty.