15 grudnia 2025
#aktualności

Od 1 stycznia 2026 r. zmieni się wysokość stawek opłaty elektronicznej za przejazdy drogami płatnymi dla tzw. pojazdów ciężkich.
Zmiana wysokości stawek wynika z obwieszczenia Ministra Infrastruktury z 3 grudnia 2025 r.
Wzrost stawek opłaty elektronicznej wpłynie na zwiększenie minimalnej kwoty wymaganego zabezpieczenia dla konta rozliczeniowego z odroczonym terminem płatności.
12 grudnia 2025 r. w Monitorze Polskim zostało opublikowane obwieszczenie Ministra Infrastruktury dotyczące wysokości stawek opłaty elektronicznej e-TOLL na rok 2026. Nowa wysokość stawek będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. i dotyczy przejazdów drogami płatnymi dla pojazdów ciężkich, tj. pojazdów samochodowych, zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów. Obwieszczenie jest dostępne na stronie: https://dziennikustaw.gov.pl/MP/2025/1244
Przypominamy, że wzrost stawek opłaty elektronicznej wpłynie na zwiększenie minimalnej kwoty wymaganego zabezpieczenia dla konta rozliczeniowego z odroczonym terminem płatności.
W sytuacji, w której naliczone opłaty za przejazd drogami płatnymi w systemie e-TOLL osiągną poziom 99% ustanowionego zabezpieczenia, dalsze wnoszenie opłat w trybie z odroczoną płatnością zostanie zablokowane, a dotychczasowe konto przekształci się w konto w trybie przedpłaconym z saldem 0 zł. Chcąc jak dotychczas korzystać z konta rozliczeniowego z odroczonym terminem płatności należy zweryfikować kwotę zabezpieczenia przy użyciu kalkulatora wysokości zabezpieczenia na rok 2026.

Zmiana wysokości stawek wynika z corocznej waloryzacji cen towarów i usług na mocy art. 13ha ust. 4a ustawy o drogach publicznych.
* Zgodnie z przepisami dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy (Dz. Urz. UE L 187 z 20.07.1999, str. 42, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 7, t. 4, str. 372, z późn. zm.), rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) (Dz. Urz. UE L 171 z 29.06.2007, str. 1, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącego homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającego dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 1, z późn. zm.).
** Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).