Rejestracja użytkownika z zagranicy możliwa jest na 3 sposoby:
Logowanie przez hasło i login przeznaczone jest dla osób, które nie korzystają z logowania przez profil zaufany lub aplikację mObywatel.
Tak, użytkownik ma możliwość rejestracji wielu pojazdów w ramach jednego konta bez względu na wybrany typ finansowania.
Podczas rejestracji w systemie e-TOLL konieczne jest powiązanie pojazdu z urządzeniem lokalizacyjnym, umożliwiającym wysyłanie danych geolokalizacyjnych do systemu w celu naliczania opłaty elektronicznej.
Do dyspozycji użytkowników są urządzenia lokalizacyjne dopuszczone do systemu e-TOLL przez Szefa KAS: Aplikacja mobilna e-TOLL PL, OBU lub ZSL.
Pamiętaj o konieczności aktywacji wybranego urządzenia w Internetowym Koncie Klienta.
W przeciwnym razie opłata elektroniczna nie będzie naliczana.
Urządzenie lokalizacyjne (Aplikacja mobilna e-TOLL PL, OBU) można przenosić między pojazdami.
Przed rozpoczęciem podróży należy przypisać urządzenie do nowego pojazdu w Internetowym Koncie Klienta i koniecznie je aktywować. W przeciwnym razie opłata elektroniczna nie będzie naliczana a kierowcy grozi kara administracyjna.
Pamiętaj, że tylko ZSL jest urządzeniem na stałe montowanym w pojeździe.
Urządzenia lokalizacyjne służące do przekazywania danych geolokalizacyjnych oraz do wnoszenia opłat w systemie e-TOLL można nabyć na zasadach wolnorynkowych w sieci dystrybucji.
Muszą to być urządzenia wyłącznie tych operatorów OBU/ZSL, którzy pozytywnie przeszli testy i uzyskali zgodę na dopuszczenie do systemu e-TOLL.
Lista dopuszczonych operatorów i typów urządzeń dostępna jest w zakładce: Urządzenia pokładowe OBU i ZSL.
Dostępna jest również bezpłatna aplikacja mobilna e-TOLL PL, umożliwiająca wykorzystanie telefonu komórkowego jako urządzenia przekazującego dane geolokalizacyjne.
Można ją pobrać w sklepie Google Play i AppStore.
Tak. Użytkownik może dodać wiele pojazdów do jednego konta rozliczeniowego w Internetowym Koncie Klienta (IKK).
Więcej w zakładce Jak się zarejestrować.
Uwaga!
Jeżeli planujesz przejazd zespołem pojazdów (np. pojazdem osobowym z przyczepą), którego łączna dopuszczalna masa całkowita w dowodzie rejestracyjnym przekracza 3,5 tony to zachowaj swoje konto, aby w przyszłości móc opłacić przejazd po drogach płatnych w systemie e-TOLL.
Pamiętaj, że konto możesz wyrejestrować w każdej chwili.
Wyrejestrowanie podmiotu jest jednoznaczne z dezaktywacją (zamknięciem) wszystkich posiadanych kont rozliczeniowych.
Zwroty środków pozostałych na koncie następuje tym samym sposobem płatności, którym dana płatność została dokonana przez użytkownika.
Jeżeli nie ma możliwości dokonania zwrotu tą samą metodą, wówczas zwrot zostanie dokonany na wskazany przez użytkownika rachunek bankowy.
W celu zwrotu środków należy złożyć wniosek:
Zwrotu zabezpieczenia dokonuje się na pisemny wniosek użytkownika w terminie 30 dni roboczych od dnia zamknięcia zestawu kont rozliczeniowych przez poborcę opłaty - Szefa KAS.
Warunkiem otrzymania zwrotu jest rozliczenie należnej opłaty elektronicznej.
W przypadku konta rozliczeniowego w trybie przedpłaty zwrot jest dokonywany na pisemny wniosek użytkownika w terminie 30 dni roboczych od dnia uznania wniosku.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie opłat elektronicznych pobieranych w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS oraz przekazywania kar grzywny - § 10. i § 12.
Aplikacja e-TOLL PL jest obsługiwana przez system operacyjny Android (min. 8.0) oraz iOS (min. 14).
Kwota minimalna zależy od kategorii pojazdu i wynosi odpowiednio 20 PLN dla pojazdów lekkich oraz 120 PLN dla pojazdów ciężkich.
Tak. Dane zbierane za pośrednictwem aplikacji e-TOLL PL są szyfrowane i wykorzystywane jedynie w celu realizacji procesów związanych z uiszczaniem opłaty elektronicznej oraz monitorowaniem przewozów SENT.
W tej sytuacji w Internetowym Koncie Klienta użyj funkcji „Uzupełnij przejazd” i określ miejsce, gdzie urządzenie przestało działać oraz podaj miejsce docelowe przejazdu. Opłatę za zadeklarowany przejazd wnosisz z góry.
Aby aplikacja mobilna e-TOLL PL działała poprawnie:
To konto, na którym opłata naliczana za przejazd pojazdów przypisanych do konta użytkownika po odcinkach sieci dróg płatnych, obniża poziom doładowanych wcześniej, środków pieniężnych na koncie użytkownika.
Opłaty za zrealizowane przejazdy po odcinkach sieci dróg płatnych pojazdów przypisanych do konta użytkownika obniżają saldo konta.
Minimalne doładowanie salda w systemie e-TOLL to 20 PLN dla pojazdów lekkich oraz 120 PLN dla pojazdów ciężkich.
Minimalny próg ostrzegawczy wynosi 100 PLN (Uwaga! Możesz ustalić minimalny próg ostrzegawczy na wyższym poziomie).
Maksymalna kwota doładowania w systemie e-TOLL ograniczona jest do iloczynu kwoty 1000 PLN i liczby pojazdów zarejestrowanych na doładowywanym koncie rozliczeniowym, np. dla konta, na którym zarejestrowanych jest 5 pojazdów - maksymalna kwota doładowania nie może przekroczyć 5000 PLN.
Wartość ta jest jednocześnie maksymalnym saldem konta rozliczeniowego, więc jeśli posiadasz już środki na koncie, kwota doładowania powinna zostać pomniejszona o tę wartość.
W przypadku, gdy na koncie przedpłaconym nie ma środków na pokrycie kosztów przejazdu drogą płatną, jesteś zobowiązany do zasilenia swojego konta w IKK przed rozpoczęciem przejazdu. Brak środków możesz uzupełnić nie później niż do 3 dni po zakończeniu przejazdu.
Konto w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem (z odroczoną płatnością) to konto, z którego użytkownik po skorzystaniu z sieci dróg płatnych, dokonuje płatności za wszystkie pojazdy zarejestrowane w ramach konta po zakończeniu okresu rozliczeniowego (1 miesiąc), w terminie 14 dni od daty wystawienia noty obciążeniowej za dany okres.
Konto tworzone jest na podstawie rejestracji w systemie e-TOLL i może dotyczyć jednego lub więcej pojazdów.
Do rejestracji konta z odroczoną płatnością wymagane jest obowiązkowe zabezpieczenie finansowe w formie:
Opłata elektroniczna jest daniną publiczną (art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych), pobieraną przez Szefa KAS, w związku z czym nie podlega ustawie o VAT. Nota obciążeniowa (także nota elektroniczna dostępna w IKK) jest oficjalnym dokumentem księgowym i może być uwzględniana w księgach firmy.
Skorzystaj z Kalkulator sieci dróg płatnych.
Dzięki niemu w łatwy sposób obliczysz koszt planowanego przejazdu.
Saldo konta sprawdzisz w Internetowym Koncie Klienta (IKK), w aplikacji mobilnej e-TOLL PL lub w trakcie rozmowy z konsultantem Telefonicznego Centrum Obsługi Klienta.
Historię przejazdów po drogach płatnych oraz naliczonych za nie opłat sprawdzisz w IKK.
Jeśli posiadasz konto w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem (z odroczonym terminem płatności) nieuregulowana w terminie opłata może zostać pobrana ze złożonego przez ciebie zabezpieczenia.
Równocześnie konta rozliczeniowe wchodzące w skład zestawu kont rozliczeniowych przestaną być aktywnymi kontami w trybie z odroczonym terminem płatności oraz zostaną utworzone dla nich odpowiednio konta w trybie przedpłaty bez zabezpieczenia z saldem w wysokości 0 PLN. W takim przypadku będziesz zobowiązany do przestrzegania warunków dla tego rodzaju kont. Z brakiem uiszczenia opłaty elektronicznej w terminie będzie się wiązała konieczność zapłaty odsetek za cały okres opóźnienia.
Dodatkowo narażasz się na kary ze strony Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD).
Tak. W Miejscach Obsługi Klienta możesz gotówką doładować saldo konta rozliczeniowego oraz opłacić notę obciążeniową.
W wybranych lokalizacjach w sieci dróg płatnych zostały zainstalowane urządzenia i systemy służące do kontroli prawidłowości wnoszenia opłaty elektronicznej. Uzupełnieniem stacjonarnych punktów kontrolnych są urządzenia instalowane czasowo w dowolnym miejscu w sieci dróg płatnych oraz na pojazdach.
W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej GITD nakłada na adresata sankcji karę administracyjną. Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej jest realizowana także przez inspektorów GITD i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, z wykorzystaniem urządzeń i systemów zainstalowanych w pojazdach wykorzystywanych do kontroli mobilnej. Bardziej szczegółowy opis kontroli znajduje się w zakładce Kontrola drogowa i naruszenia.
Do 30 czerwca 2023 r. użytkownicy pojazdów lekkich byli zobowiązani do opłacania przejazdów płatnymi odcinkami autostrad A2 (Konin-Styków) i A4 (Wrocław-Sośnica). Za brak wniesienia opłaty za przejazd autostradą zrealizowany do 30 czerwca 2023 r., w tym za kontynuację przejazdu autostradą lub jej odcinkiem po upływie daty i godziny końca okresu ważności wskazanych na bilecie autostradowym, pobierana będzie opłata dodatkowa w wysokości 500 zł. Obowiązek wniesienia opłaty dodatkowej przedawnia się wraz z upływem 5 lat, licząc od ostatniego dnia roku kalendarzowego, w którym opłata dodatkowa powinna zostać wniesiona.
Jeżeli w czasie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej w systemie e-TOLL, Główny Inspektor Transportu Drogowego lub funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej stwierdzą, że kierujący pojazdem podał nieprawidłowe dane, mogą nałożyć karę administracyjną.
W przypadku nieuiszczenia opłaty za przejazd z powodu braku wystarczających środków na koncie rozliczeniowym, zostanie ona pobrana z konta użytkownika maksymalnie w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu, jeżeli:
Jeżeli do systemu e-TOLL nie zostaną przekazane dane z urządzenia mobilnego, urządzenia pokładowego lub zewnętrznego systemu lokalizacyjnego, nie będzie można zapłacić zaległej opłaty elektronicznej.
Opłata nie zostanie pobrana w przypadku, kiedy naruszenie zostanie ujawnione w wyniku kontroli w czasie przejazdu drogą płatną. W takim wypadku, w drodze decyzji administracyjnej, na podmiot odpowiedzialny za popełnienie naruszenia zostanie nałożona kara pieniężna za nieuiszczenie opłaty elektronicznej (zgodnie ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych).
Po upływie 3 dni od zakończenia przejazdu, za który nie została wniesiona należna opłata elektroniczna, zapłata nie będzie już możliwa. Karę pieniężną za naruszenie obowiązku zapłacenia opłaty elektronicznej nakłada Główny Inspektor Transportu Drogowego w drodze decyzji administracyjnej.
Wysokość kar administracyjnych za poszczególne naruszenia obowiązków określonych w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. są przedstawione w zakładce Kontrola drogowa i naruszenia.
Jeśli poruszasz się po drodze płatnej z e-TOLL, a Twoje urządzenie przestało działać, możesz opłacić przejazd bez przekazywania danych do systemu i kontynuować go bez działającego urządzenia GPS, po zadeklarowaniu trasy przejazdu.
W Internetowym Koncie Klienta należy skorzystać z funkcji „Uzupełnij przejazd” i określić miejsce, gdzie urządzenie przestało działać oraz miejsce docelowe. Po wykonaniu tych czynności możesz kontynuować przejazd.
Opłatę za zadeklarowany przejazd musisz uiścić z góry. Dla kont przedpłaconych wymagane jest posiadanie środków na opłacenie deklaracji przejazdu. Jeżeli nie posiadasz środków uzupełnij je przed złożeniem deklaracji.
W wyjątkowych sytuacjach, np. gdy pojazd:
zadeklarowanie przejazdu będzie mogło nastąpić do 3 dni po jego zakończeniu.
Wszelkie sprawy wynikające z nieuiszczenia opłaty za przejazd pojazdu o DMC powyżej 3,5 tony użytkownik, z zachowaniem terminów przewidzianych prawem, może wyjaśniać samodzielnie z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego (GITD).
Ministerstwo Finansów nie jest stroną wszczętego postępowania administracyjnego i nie jest uprawnione do udzielania informacji w zakresie prowadzonego postępowania. Wyjaśnienia użytkownik powinien kierować do GITD, który wszczął postępowanie administracyjne.
Informacje gdzie, w jakim terminie i w jakim trybie można kontaktować się z GITD znajdują się w piśmie informującym o wszczęciu postępowania (Zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego).
Opłata elektroniczna jest opłatą za rzeczywistą liczbę przejechanych kilometrów, opartą na zasadzie „użytkownik płaci” oraz „zanieczyszczający płaci”, jest zależna od wpływu pojazdu na środowisko.
Przepisy ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1376 ze zm.) nie określają terminu na rozpatrzenie zgłoszeń dotyczących funkcjonalności oraz narzędzi systemu. Niezależnie od tego Ministerstwo Finansów dokłada wszelkich starań, by wnioski użytkowników były rozpatrzone bez zbędnej zwłoki.
Jedyny termin wynikający z przepisów, dotyczy rozpoznawania reklamacji w zakresie prawidłowości naliczonej opłaty elektronicznej, zawarty jest w § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie opłat elektronicznych pobieranych w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS oraz przekazywania kar pieniężnych. Zgodnie z tym przepisem reklamacja korzystającego z dróg publicznych w zakresie prawidłowości naliczonej opłaty elektronicznej jest rozpatrywana w terminie 30 dni od dnia jej złożenia.
Jeżeli urządzenie OBU lub ZSL nie działa prawidłowo lub uległo awarii technicznej, zgłoszenie w tej sprawie należy kierować wyłącznie i bezpośrednio do dostawcy, u którego zostało nabyte.
Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa nie ponoszą odpowiedzialności za awarie i problemy techniczne urządzeń do przekazywania danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL.
Przypominamy, że lista operatorów i urządzeń dopuszczonych do systemu e-TOLL wraz z danymi kontaktowymi jest dostępna w sekcji Materiały do pobrania na stronach: Urządzenia pokładowe (OBU) oraz Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL).
UWAGA! Awarię urządzenia kupionego w Miejscu Obsługi Klienta (MOK) sieci e-TOLL, można zgłosić jedynie w tym samym MOK, w którym zostało nabyte. Do przyjęcia zgłoszenia potrzebny jest dowód zakupu wraz z urządzeniem. Uzupełniony wniosek reklamacyjny pracownik MOK przesyła dostawcy urządzenia OBU/ ZSL do realizacji.
Wniesienie opłaty za przejazd odcinkami autostrad A2 (Konin-Stryków) i A4 (Wrocław-Sośnica) od 1 lipca 2023 r. obowiązuje użytkowników pojazdów ciężkich, czyli wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.
Nie, taki przejazd jest płatny. Jeżeli dopuszczalna masa całkowita w dowodzie rejestracyjnym pojazdu osobowego wraz z przyczepą przekracza 3,5 tony i jednocześnie przejazd autostradą jest realizowany z podpiętą przyczepą to pojazd będzie kwalifikowany jako ciężki.
Sprawdź Siatkę dróg płatnych.
Za nieopłacony przejazd autostradą autem w leasingu odpowiada leasingodawca wpisany do CEPiK, a nie leasingobiorca, który dopuścił się naruszenia.
Przedsiębiorcy prowadzący wypożyczalnię samochodów osobowych, aby uniknąć dodatkowych kosztów za brak opłaty za przejazd płatnymi odcinkami dróg w Polsce generowanych przez swoich klientów, mogą zarejestrować się w systemie e-TOLL i wyposażyć każdy z pojazdów w urządzenie do przekazywania danych w e-TOLL: OBU lub ZSL.
Informacje o tym jak zarejestrować się w e-TOLL znajdziesz w zakładce Jak zarejestrować się w e-TOLL.