Stawki i płatności
Stawki dla pojazdów ciężkich
Stawka opłaty elektronicznej zależy od klasy drogi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub łącznej dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów (np. pojazd z przyczepą) oraz klasy emisji spalin.
Dostępny na stronie klasyfikator pojazdów pozwala na wyliczenie stawki opłaty elektronicznej za pomocą prostego konfiguratora parametrów pojazdu.
Zapoznaj się z aktualną wysokością stawek:
- opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, obowiązująca od 1 stycznia 2023 r. Zapoznaj się.
- opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną obowiązująca od 1 stycznia 2023 r. Zapoznaj się.
Metody rozliczania
Po zarejestrowaniu w systemie e-TOLL możesz rozliczać się korzystając z:
- konta przedpłaconego lub
- konta z odroczonym terminem płatności (płatność okresowa z zabezpieczeniem).
Konto przedpłacone
Metody płatności
Konto rozliczeniowe doładujesz logując się do Internetowego Konta Klienta (IKK) lub w aplikacji mobilnej e-TOLL PL za pomocą:
- karty płatniczej,
- karty flotowej,
- płatności mobilnej – BLIK, PayByLink.
Konto możesz również doładować:
- gotówką w Miejscach Obsługi Klienta (MOK),
- przelewem bankowym.
Ważne
- W przypadku przelewu bankowego przypisywanie środków pieniężnych na koncie rozliczeniowym następuje w terminie 3 dni roboczych od ich wpływu na wskazany w nocie obciążeniowej rachunek bankowy.
- Opłaty elektroniczne są naliczane automatycznie za przejazd pojazdu odcinkiem drogi płatnej i pomniejszają stan środków dostępnych na koncie rozliczeniowym użytkownika.
- Dla konta przedpłaconego wystawiany jest dokument, informujący o wysokości naliczonej opłaty elektronicznej w okresie rozliczeniowym (pełny miesiąc kalendarzowy), w formie noty obciążeniowej dla konta w trybie przedpłaty. Nota wystawiana jest w terminie do 7 dni roboczych po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
Korzystanie z sieci dróg płatnych a środki finansowe na koncie rozliczeniowym
Przed rozpoczęciem korzystania z dróg krajowych płatnych lub ich odcinków należy doładować konto w wysokości pozwalającej na opłacenie planowanego przejazdu w całości. Minimalna wartość doładowania to 20 zł.
Zwrot niewykorzystanych środków finansowych
Aby otrzymać zwrot niewykorzystanych środków finansowych pozostałych na koncie rozliczeniowym, należy złożyć pisemny wniosek z dyspozycją o taki zwrot w:
- Internetowym Koncie Klienta (IKK) – najszybciej i najwygodniej,
- Miejscu Obsługi Klienta (MOK).
Środki finansowe zwracane są w taki sam sposób, w jaki zostały wniesione. Przykładowo dla karty płatniczej, zwrot środków finansowych następuje na tą samą kartę płatniczą, którą była dokonywana płatność. Przy wpłacie przelewem - na wskazany we wniosku numer rachunku bankowego.
W przypadku braku możliwości zwrotu niewykorzystanych środków finansowych tą samą metodą płatności, zwrot środków nastąpi na rachunek bankowy wskazany we wniosku z dyspozycją użytkownika, bądź osoby upoważnionej.
Konto z odroczonym terminem płatności
Metody płatności
- Dla konta w trybie z odroczonym terminem płatności (płatności okresowej z zabezpieczeniem) wystawiany jest dokument, informujący o wysokości naliczonej opłaty elektronicznej w okresie rozliczeniowym (pełny miesiąc kalendarzowy), w formie noty obciążeniowej.
- Nota wystawiana jest w terminie do 7 dni roboczych po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
- Notę obciążeniową możesz opłacić poprzez:
- Internetowe Konto Klienta (IKK) za pomocą: karty płatniczej, karty flotowej, płatności internetowych – BLIK, PayByLink,
- Miejsce Obsługi Klienta (MOK) za pomocą: karty płatniczej, karty flotowej, gotówki,
- przelew bankowy.
Ważne
- Opłać notę obciążeniową w terminie 14 dni od daty jej wystawienia na wskazany w nocie numer rachunku bankowego.
- W przypadku przelewu bankowego przypisywanie środków pieniężnych na koncie rozliczeniowym następuje w terminie 3 dni roboczych od ich wpływu na wskazany w nocie obciążeniowej rachunek bankowy.
- Dokonana wpłata z tytułu bieżącej noty obciążeniowej w pierwszej kolejności zostanie rozliczona na poczet najwcześniej powstałej zaległości.
Wymagane zabezpieczenie płatności
Jak należy wnieść zabezpieczenie płatności
Każdy pojazd zarejestrowany w systemie e-TOLL jest przypisany do danego konta rozliczeniowego. W zakresie jednego konta rozliczeniowego możesz mieć podpiętych wiele pojazdów. Natomiast w zakresie jednego zestawu kont rozliczeniowych możesz posiadać wiele kont rozliczeniowych. Jeśli posiadasz zestaw kont rozliczeniowych w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem, powinieneś wnieść zabezpieczenie w jednej z poniższych form:
- pieniężnej,
- gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej,
- poręczenia udzielonego przez podmiot trzeci.
Zabezpieczenie płatności w formie pieniężnej
Płatność za zabezpieczenie pieniężne możesz wnieść:
- W formie przelewu bankowego na wskazany podczas rejestracji w e-TOLL numer rachunku bankowego, dedykowany do wpłaty zabezpieczenia pieniężnego
- w przypadku rejestracji online, numer rachunku będzie dostępny w Internetowym Koncie Klienta (IKK),
- w przypadku rejestracji w Miejscu Obsługi Klienta (MOK) numer rachunku zostanie podany przez pracownika MOK.
- Przy użyciu karty płatniczej (z wyłączeniem karty flotowej) oraz płatności mobilnych BLIK i PayByLink.
Ważne
- Zabezpieczenie w formie pieniężnej wnoszone jest bezterminowo.
- Pierwsza gwarancja bankowa/ ubezpieczeniowa/ poręcznie powinny być wystawione na okres nie krótszy niż 1 rok.
Gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa
Gwarancja może być wystawiona w języku polskim lub innym języku, wraz z dołączonym tłumaczeniem przysięgłym tego dokumentu.
Gwarancje możesz złożyć na dwa sposoby:
- wersja papierowa - oryginał gwarancji należy przesłać na adres:
Ministerstwo Finansów – Krajowa Administracja Skarbowa
Wydział Obsługi Rozliczeń i Płatności
Departament Poboru Opłat Drogowych
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa
- forma elektroniczna - podpisaną gwarancję podpisem kwalifikowanym przez gwaranta należy przesłać (preferowane za pośrednictwem gwaranta) na adres e-mail: gwarancje@etoll.gov.pl
Ważne
- Do chwili zatwierdzenia dokumentu gwarancji, możesz wnosić opłatę elektroniczną w trybie przedpłaty. Jednak najpierw załóż konto rozliczeniowe w trybie przedpłaty i zarejestruj na nim pojazdy.
Wzory gwarancji dostępne są w zakładce Formularze i wzory dokumentów.
Poręczenie podmiotu trzeciego
Zabezpieczenie płatności może zostać wniesione w formie poręczenia udzielonego przez podmiot trzeci, którego zdolność do spłaty zobowiązań w roku kalendarzowym, w którym przypada data udzielenia poręczenia, została oceniona na poziomie:
- co najmniej BBB+ albo Baa1 przyznawanym przez agencje ratingowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2c ust. 3 ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1613) albo
- odpowiadającym co najmniej poziomowi BBB+ albo Baa1 przyznawanym przez agencje ratingowe o międzynarodowej renomie.
Okres obowiązywania zabezpieczenia płatności
- Na 60 dni przed terminem wygaśnięcia ważności dokumentu zabezpieczenia poinformujemy o konieczności przedstawienia odnowionego dokumentu.
- Przez cały okres korzystania z konta w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem jesteś zobowiązany do monitorowania ważności gwarancji oraz kwoty określonej w zabezpieczeniu ustanowionym dla zestawu kont rozliczeniowych oraz utrzymywania i uzupełniania zabezpieczenia.
- Odnowiony dokument zabezpieczenia płatności musi zostać złożony nie później niż 30 dni przed upływem ważności obowiązującego dokumentu.
Ważne
- Jeśli przed upływem 30 dni przed terminem wygaśnięcia gwarancji lub poręczenia, użytkownik nie dostarczy oryginału odnowionego dokumentu zabezpieczenia, system zakończy wnoszenie opłaty elektronicznej w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem. Automatycznie zostanie utworzone konto rozliczeniowe do wnoszenia opłaty elektronicznej w trybie przedpłaty, z saldem w wysokości 0 zł.
- Liczba kont rozliczeniowych utworzonych do wnoszenia opłaty elektronicznej w trybie przedpłaty będzie odpowiadała liczbie kont rozliczeniowych, dla których zostało zakończone wnoszenie opłaty w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem.
- W takim przypadku będziesz zobowiązany do przestrzegania i stosowania zasad, obowiązujących użytkowników posiadających konta w trybie przedpłaty.
- Zakończenie wnoszenia opłaty elektronicznej w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem może nastąpić również, gdy:
- upłynie termin wskazany w monicie o nieterminowej płatności,
- wysokość należności z tytułu opłaty elektronicznej lub naliczonych odsetek osiągnie 99% wysokości wniesionego zabezpieczenia,
- użytkownik złoży wniosek o zakończenie wnoszenia opłaty elektronicznej w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem w terminie 30 dni roboczych.
Skorzystaj z Kalkulatora wysokości zabezpieczenia i wylicz kwotę niezbędnego zabezpieczenia.